Speel sfeervideo af in Nederlandse Gebarentaal
Nederlandse Gebarentaal
Vergroot het lettertype
Lees de tekst voor
Krijg informatie over de functionaliteiten binnen de website
Deze website gebruikt cookies
Iedereen maakt deel uit van verschillende culturele gemeenschappen die elkaar vaak overlappen. Het verschilt per persoon welke gemeenschap iemand het belangrijkste vindt. Bij dove mensen is hun doof-zijn vaak heel belangrijk voor hun identiteit. De Nederlandse dovengemeenschap heeft een eigen, rijke cultuur waarin de Nederlandse Gebarentaal (NGT) van grote betekenis is.
Iedereen maakt deel uit van verschillende culturele gemeenschappen die elkaar meestal overlappen. Het verschilt per persoon welke gemeenschap iemand het belangrijkste vindt. Bij dove mensen is hun doof-zijn vaak één van de belangrijkste kenmerken voor hun identiteit. De Nederlandse dovengemeenschap heeft een eigen, rijke cultuur. Een belangrijk onderdeel van dovencultuur is de Nederlandse Gebarentaal (NGT).
Dovencultuur centraal
Dovencultuur staat centraal bij De Gelderhorst. Bewoners hebben bijvoorbeeld vergelijkbare levenservaringen, delen vaak dezelfde omgangsvormen en kunnen goed met elkaar communiceren.
Naamgebaar
Iedereen heeft een naam die je gebruikt als je iemand roept of om naar iemand te verwijzen. Dove mensen gebruiken daarvoor naamgebaren. Een naamgebaar kan verwijzen naar iemands (vroegere) uiterlijk of karakter, of het beroep of het gedrag van de persoon in kwestie.
Alle medewerkers
Veel medewerkers van De Gelderhorst zijn zelf doof en al het personeel beheerst de Nederlandse Gebarentaal, welke functie de medewerker ook heeft. Wanneer een medewerker niet gebarentaalvaardig is, krijgt hij of zij een cursus NGT. Er zijn verschillende niveaus van cursussen. Deze moeten met positief resultaat afgerond worden.
Binnenkomen in De Gelderhorst is binnenkomen in de leefwereld van doven, een gemeenschap met een eigen taal en cultuur. Alles is afgestemd op een visuele leefwereld. Iedereen gebruikt gebarentaal, ook het personeel. Het gebouw en de ruimtes zijn licht, met duidelijke zichtlijnen. Er zijn beeldtelefoons, visuele alarmmelders, tolken en andere visuele voorzieningen voor doven. De bewoners voelen zich hier thuis. Ze zijn samen, begrijpen elkaar en hoeven niets uit te leggen. Ze zijn thuis.
In deze visuele leefwereld, of wel ‘communicatieve leef- en werkomgeving’, bieden wij zorg en diensten aan onze bewoners. De bewoner staat voor ons centraal, niet zijn of haar doofheid. De medewerkers kennen de bewoners en hun achtergrond en communiceren in hun taal.
Veel medewerkers zijn zelf doof. Ze maken deel uit van dezelfde cultuur als de bewoners en dragen die uit binnen de organisatie. Het aanvoelen van die cultuur en ernaar handelen, bepalen in grote mate het welzijn van de bewoners. Dat geldt ook voor een open houding, respect voor elkaar en begrip voor onderlinge verschillen. Nieuwe medewerkers scholen we intensief in het zich eigen maken van die cultuur en gebarentaal.
De Gelderhorst heeft met de afdeling Communicatie, Training en Advies (CTA) een eigen expertisecentrum voor communicatie met, voor en door dove mensen. De afdeling heeft een belangrijke rol in het vormgeven van de communicatieve leefomgeving. Ze traint medewerkers en biedt bewoners communicatieondersteuning. Sommige bewoners kunnen door ziekte of ouderdom niet meer communiceren op de manier zoals ze gewend zijn. We zoeken dan naar alternatieven om de communicatie zo goed mogelijk in stand te houden. De communicatiedeskundigen van de afdeling CTA adviseren daarin. De afdeling ondersteunt ook bij de communicatie richting de bewoners. Het informeren van bewoners vraagt speciale aandacht. Bij belangrijke onderwerpen informeren we de bewoners persoonlijk of op bijeenkomsten. Als we de bewoners schriftelijk informatie geven, dan houden we er rekening mee dat voor de meeste bewoners Nederlands niet de moedertaal is. CTA leest mee en vertaalt de schriftelijke boodschap naar NGT.
Verder adviseert de afdeling Communicatie bij de inzet van tolken en bij veranderingsprocessen en projecten. De afdeling gaat de komende tijd ook haar diensten en producten aanbieden buiten De Gelderhorst.
We trainen medewerkers om op basisniveau gebarentaal toe te passen. Iedere medewerker volgt de cursus AGB1 en AGB2. Als het nodig is, kan een tolk gebarentaal worden ingezet om vergaderingen en gesprekken soepel te laten verlopen. De tolken in De Gelderhorst kennen de individuele bewoners en hun specifieke manier van communiceren. Ook zijn ze vertrouwd met de geschiedenis van oudere dove mensen en de rijke variatie in gebaren die zij meebrengen.